tirsdag 4. januar 2011

Vaksiner..

Ser at forskere konkluderer med at studier som ikke er sponset av selskaper som selger influensavaksinen viser at vaksinene stort sett ikke beskytter mot influensa. Kun 1 av 100 vaksinerte unngår sykdom.

Husker hysteriet som var i fjor da jeg gikk gravid. Det første jeg hørte var at gravide i første trimester ikke måtte ta vaksinen da det var dødelig for fosteret. Deretter ble det gjort helomvending og alle gravide ble satt på risikolisten og sterkt oppfordret til å vaksinere seg. Et tøft valg å ta, men ut i fra at jeg aldri har hatt influensa og den første informasjonen som ble gitt, valgte jeg å stå over vaksineringen. Det gikk da også veldig bra.

WHO erklærte svineinfluensaen for en pandemi 11.juni 2009 og legemiddelindustrien kunne høste enorme gevinster. På global basis er det antatt brukt over 105 milliarder norske kroner på "pandemien". Norge kjøpte selv inn 9, 4 millioner doser. Fem av rådgiverne WHO brukte da de erklærte dette for en pandemi har mottatt forskningsmidler eller konsulenthonorarer fra legemiddelselskapene. Man kan jo tenke seg at dette kan ha hatt en påvirkning på avgjørelsen som ble tatt..Skremmende..

2 kommentarer:

  1. Hei
    ramlet tilfeldig innom bloggen din. Selv er jeg vernepleierstudent, men blogger mest om interiør. Og da er det mest ut fra min egen interesse. Jeg er lite opptatt av trender, men syns det var flott å lese en blogg om helt andre ting. ;) Og dette innlegget ditt om influensavaksinen er meget interessant. Jeg valgte også å stå over vaksinasjonen. Vi er i underkant av 5 mill mennesker i Norge. Hva skulle vi med nesten dobbelt så mange doser ??

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du liker bloggen min:-)
    Når det gjelder vaksinen så ble det vel handlet inn til at hver innbygger kunne få 2 vaksiner hver. Vil tro de sitter igjen med noen nå.. Vi var nok mange som valgte å stå over, og svært få har vel tatt to vaksiner. Et annet problem som vel også oppstod her i landet var at vaksinene kom sent i omløp. Jeg jobber på sykehus og det gikk lang tid før vi fikk tilbud om denne vaksinen. Innen det skjedde var det allerede mange rundt meg som var syke og også syke og blitt friske igjen. Skal man først få vaksine må man jo få den før sykdommen rammer.
    Skremmende å se hvordan det kan skapes en "pandemi" og hvor mye penger det er å tjene på dette!

    SvarSlett